Konichiwa~!! Yuki in the house. This blog is almost like my dairy and actually it is. Yuki just want to tell you guyst that in this blog Yuki will tell all about Yuki's story. Maybe not all of the story but Yuki will try to said it out loud. Hehe~ ^_^ Yuki going to tell all about my life story. Hmm. Also gossip Yuki guess. Yuki will express all Yuki's felling in this blog also my activities and many more. Hope you guys enjoy reading my blog. That enough to make me happy. By the way, don't forget to leave me your comment or feedback so Yuki can know all your thought. You guys also can chatting with other visitors at SHOUT BOX area. Besides that, all story in yuki blog is 100% truth and 100% original. So take your time here and enjoy reading. Huhu~ ^o^ Love you guys. There are many person said that I'm so easily to said "LOVE" to other people. So Yuki love you guys. Muax3~ O_o

NeH cItEr Yg YuKi JnJiKn....

Thursday, December 03, 2009

ISTANA KENANGAN KUALA KANGSAR

Istana ini pada keseluruhannya diperbuat daripada kayu dan dikenali juga dengan nama Istana Lembah atau kadangkala disebut juga Istana Tepas. Letaknya Istana ini berhampiran dengan Istana Iskandariah, iaitu di sebelah tenggaranya. Istana yang berdinding kelarai dan berbumbung perabung pisang sesikat ini telah dirancangkan pembinaannya selepas berlaku banjir besar yang melanda Negeri Perak pada tahun 1926.

Tukang yang membuat Istana ini ialah Haji Suffian dan anak-anaknya yang berasal dari Seberang Perai. Melihat pada pelannya, konsep binaan Istana ini adalah berdasarkan pada bentuk sebilah pedang. Ragam hias dan seni pertukangannya memperlihatkan keindahan seni pertukangan Melayu Perak. Apabila siap pembinaanya pada tahun 1931, Almarhum Sultan Iskandar Shah, Sulatn Perak yang ke-30 (1918-1938) telah berpindah bersemayam di istana tersebut kerana Istana Negara iaitu istana rasmi Sultan Perak yang terletak di Changkat Negara, Bukit Chandan akan dirobohkan untuk dibina sebuah istana yang baru (Istana Iskandariah sekarang). Setelah sempurna pembinaan Istana Iskandariah pada tahun 1933, Sultan Iskandar Shah telah berangkat pindah pula ke istana tersebut. Istana Lembah atau Istana Tepas ini diduduki pula oleh keluarga di-Raja Perak. Nama Istana Kenangan ini hanya diberikan pada tahun 1960an setelah ianya diperbaiki semula dengan daya usaha Yang Teramat Mulia Tunku Abdul Rahman Putra, Perdana Menteri Malaysia yang petama.

Sekarang istana ini dijadikan Muzium di-Raja, Perak.

reference : http://sultan.perak.gov.my/bahasa/istana_kenangan.htm

0 have been scold me...: